Pages

Tuesday, July 7, 2009

PERJUANGAN DIKOMODITIKAN

APA JADI PADA MELAYU,
SIAPA PEDULI?


Selama ini, orang yang sentiasa berfikir tentang apa yang akan terjadi kepada negara ini dan apa akan terjadi kepada orang Melayu adalah orang Melayu. Dari dulu sampai sebelum ini. Orang lain saya tak fikir langsung mereka peduli apa akan terjadi kepada negara ini dan orang Melayu. Tapi sekarang kita tengok, tak ada siapa lagi yang peduli, apa nak jadi kepada negara ini dan orang Melayu - termasuk orang Melayu sendiri.
Orang Melayu dalam keadaan paling lemah. Kalau dulu, bila politik Melayu lemah, ada pelbagai NGO, tokoh-tokoh akademik, dsb yang bangkit serius, dengan garang dan teguran dan nasihatnya didengar. Sekarang, semua dah berfikir macam orang bisnes opotunis. “Apa aku dapat?” Perjuangan dah dikomoditikan.
Hari ini, orang Melayu macam lemah dari atas sampai bawah. Semua lesu dan macam pasrah - tak tau pasrah kepada siapa. Orang lain jangan lupa dan sombong, orang Melayu jangan lupa dan tertipu, walaupun ekonomi masih tertinggal tapi teras dan tiang seri negara ini ialah Melayu. Kalau semua tak peduli kepada Melayu, rosak Melayu, hancurlah negara ini. Cuma masanya yang kita tak pasti. Pemimpin politik Melayu Islam nampak sangat tak cerdik dan sombong. Melayu tengah lemah dan dipijak. Tak faham-faham lagi. Perlu sangat parti-parti Melayu duduk semeja berbincang, berpadu.
Bateri Melayu sedang sangat lemah, kena charge. Bersatu Melayu, orang lain hormat. Mereka tak berani tuntut yang bukan-bukan, dan pijak kepala. Mereka berani kerana kita lemah. Jadi jawapannya, jangan layan tuntutan sembarangan. Sebab isu pokoknya ialah Melayu lemah. Melayu kuat, mereka akan berhenti kurang ajar. Tak kan pemimpin Melayu-Islam yang banyak cerdik-cerdik tak faham itu. Jadi, kerja utama para pemimpin dan pemikir Melayu ketika ini ialah memastikan bagaimana nak membangkitkan rasa kepedulian orang Melayu kepada dirinya sendiri. Dan bagaimana perpaduan Melayu dapat segera diwujudkan, dalam masa yang singkat. Tentu ada caranya. Kita dah terhimpit ke dinding, Cuma tindakan segera yang boleh menyelamatkan Melayu.

Anggaplah Melayu dalam keadaan DARURAT.

No comments:

Post a Comment