Pages

Tuesday, July 14, 2009

KEMBALI KE PANGKAL JALAN

PAKATAN RAKYAT
SERIGALA LAPAR DAPAT KUASA.

Perang babi di Kedah, Perang tanah di P.Pinang, Perang saudara, kacau bilau di Selangor.
Cukup cukuplah untuk buat rakyat faham dan jelas, bahawa PR adalah ibarat sekumpulan serigala lapar, yang rakus berebut dan menyiat-nyiat mangsa buruan. Kalau dulu mereka mengutuk BN habis-habisan walaupun jika ada silap kecil, hari ini secara terang dan gelap, ’membahagi habuan, jawatan dan peluang’ sesuka hati, dan membuta tuli.
Lihatlah di Selangor, belum pun sampai setengah penggal, isu berebut jawatan majlis tempatan, EXCO, malah jawatan MB, terus hangat didebatkan. Kerja hakiki semakin diabaikan.

Godaan kuasa dan harta sebagai pemerintah memang dahsyat. Rakyat menolak BN dalam PRU lalu kerana ramai wakil rakyat yang terkulai dengan godaan itu, rakyat meluat. Tapi terbukti apa yang ditakuti, berlaku secara lebih teruk dalam PR hari ini.
Jadi, rakyat dah patut sangat berhenti merajuk, kembali ke pangkuan BN yang sedang hebat menggerakkan perubahan dan kesedaran. Tak mengapa, marahkan anak tangan-tangankan, tapi jangan marahkan nyamuk kelambu dibakar.

Jangan pula, kerana Isteri tua merajuk, pergi ke rumah isteri muda. Tapi kalau dua-dua rasanya tak boleh pakai, pergi ke pilihan ketiga. Orang Melayu terutamanya, jangan sembarangan membuang BN seperti Quran buruk. UMNO adalah parti keramat yang penuh mistik dan misteri. Sinonim dan sebati dengan Melayu dan Malaysia. Hayatilah rentetan sejarah dan insiden atau pencapaian yang luarbiasa.
Kalau ada kerosakan kecil, sama-sama sabar dan betulkan, jangan dihumban parti yang jasa dan keupayaannya masih tiada tandingan.

Jangan kerana salah persepsi, konon berada di mulut buaya, dengan gelojoh melompat, tapi tergelincir ke mulut naga. Kembalilah menjadi padi (makin tunduk makin berisi), menjadi ubi (diam-diam berisi), menjadi tuah (setia dalam bijaksana), jangan jadi jebat (yang derhaka membuta tuli), menjadi lalang (yang ikut arah angin) menjadi enau dalam belukar dan menjadi api dalam sekam, gunting dalam lipatan. Jangan korbankan anak hanya kerana telor ikan tembakul. Tinggalkan lebai malang dan si luncai. Jadilah Tun Perak, Hang Nadim, dan Panglima Hitam.

No comments:

Post a Comment