Wednesday, March 30, 2011

MENUTUP BUKU MISKIN TEGAR

Oleh: NURUL ANUAR KARI
KISAH isi rumah berpendapatan rendah dan miskin merupakan kisah lama yang semakin pudar dari ingatan rakyat Malaysia. Perangkaan sekitar 50 peratus rakyat miskin pada 1970 hampir lenyap pada 2009 dengan hanya 3.8 peratus penduduk negara ini masih dalam kategori miskin. Di bawah Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) isi rumah berpendapatan rendah, Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat berjaya mencapai hampir semua sasaran untuk merapatkan jurang antara kaya dan miskin sepanjang 2010.

Definisi miskin tegar bergantung kepada pendapatan isi rumah iaitu kurang RM440 di Semenanjung, kurang RM540 di Sabah dan kurang RM520 di Sarawak. Golongan miskin pula berpendapatan di bawah RM750 di Semenanjung, bawah RM960 di Sabah dan bawah RM830 di Sarawak, mereka yang berpendapatan bawah RM2,000 dianggap sebagai berpendapatan rendah.
Sasaran cabang NKRA ini melibatkan empat perkara utama iaitu mengeluarkan kesemua 44,643 isi rumah dari kategori miskin tegar, mengeluarkan 40,000 isi rumah dari kategori miskin, melatih dan melahirkan 2,000 orang usahawan wanita serta menawarkan 44,146 rumah kos rendah Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) untuk dijual kepada penghuninya.

Bagaimanapun, usaha turut ditumpukan ke arah mengembangkan potensi individu untuk memastikan golongan terbabit dapat berdikari dalam tempoh jangka panjang melalui prinsip 'bukan memberi ikan tetapi mengajar cara memancing'. Di bawah inisiatif untuk memupuk kemampuan berdikari, pihak kementerian telah melaksanakan bantuan sokongan untuk perumahan serta program bantuan kebajikan dan program Akhiri Zaman Miskin (1Azam).
1Azam merupakan inisiatif khusus dengan sasaran meningkatkan ekonomi isi rumah berpendapatan rendah dari kancah kemiskinan melalui keusahawanan (Azam Niaga), penggajian (Azam Kerja) serta aktiviti pertanian (Azam Tani) dan perkhidmatan (Azam Khidmat). Pangkalan data eKasih dibentuk sebagai pusat data untuk mengenal pasti, meluluskan bantuan & memantau perkembangan isi rumah berpendapatan rendah.

Namun, berikutan masalah geografi, kekangan masa dan sumber bantuan, terdapat sebahagian sasaran untuk 2010 tidak dapat dicapai sepenuhnya. Laporan Tahunan Program Transformasi Kerajaan (GTP) 2010 menyatakan cabang NKRA ini mencapai hampir kesemua sasarannya terutama menghapuskan miskin tegar. Selain itu, 15,868 isi rumah berjaya dikeluarkan dari kategori miskin, 2,000 usahawan wanita berjaya dilatih, 35,095 unit Projek Perumahan Rakyat (PPR) dan Perumahan Awam DBKL ditawarkan untuk dijual kepada penghuni sepanjang 2010.
Maklum balas Jawatankuasa Antara bangsa Penilaian Prestasi (IPR) untuk laporan NKRA ini turut memuji inisiatif kerajaan menghapuskan segera kemiskinan tegar dengan fokus kepada potensi individu dan bukan sekadar bantuan kewangan. Ahli jawatankuasa tersebut yang juga Wakil Tetap IMF di Singapura, Ravi Balakrishnan turut mencadangkan kerajaan menimbang menggunakan amalan terbaik dari Bolivia yang terbukti berjaya menyediakan kewangan mikro kepada golongan miskin di luar bandar.

Bagaimanapun, ahli jawatankuasa yang juga pengasas Transparency International, Michael Hershman berpendapat kelangsungan program yang dijalankan mungkin semakin mencabar kelak dan kerajaan perlu memastikan mereka yang telah dibantu tidak kembali berada di bawah garis kemiskinan. Pensyarah Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan, USM, Profesor Dr. Amir Baharuddin berkongsi pandangan dan merasakan usaha membasmi kemiskinan bukan sesuatu yang mudah tanpa keazaman, kecekalan, pengorbanan serta keikhlasan berkerja secara sukarela.
"Penurunan kadar kemiskinan yang dicapai sudah cukup bagus tetapi kerajaan perlu meneruskan dan memantau usaha ini supaya tidak terhenti setengah jalan. "Langkah menumpukan perhatian kepada mengembangkan potensi individu juga satu tindakan bijak kerana bantuan kewangan sahaja tidak elok untuk jangka panjang. Golongan miskin tegar yang baru dikesan selepas ini lebih mudah dibantu kerana bilangannya lebih kecil dan tumpuan seterusnya adalah meningkatkan taraf hidup golongan miskin pula."

Untuk 2011, beberapa sasaran baru telah ditetapkan untuk dicapai menjelang 31 Disember ini termasuk mengurangkan bilangan 57,793 peserta 1Azam yang mendaftar dengan eKasih bagi kategori miskin. Selain itu, permohonan eKasih yang tertunggak sepanjang 2010 akan disahkan dan didaftar menjelang 31 Mac atau menjelang Dis 2011 bagi kes bermula Januari. Tempoh pengesahan tidak melebihi 14 hari untuk Semenanjung atau 28 hari bagi Sabah dan Sarawak.
Seramai 1,000 usahawan wanita juga akan dilahirkan sepanjang 2011 di samping usaha meningkatkan pemilikan 4,965 unit rumah di kalangan isi rumah miskin. Untuk memastikan inisiatif berkenaan berjaya, kerajaan akan menyediakan lebih banyak rumah kos rendah, skim kredit-mikro, meningkatkan bilangan klinik dan menambah bantuan kewangan untuk golongan yang memerlukan anggota tiruan (prostetik).

Menjelang 2012, bantuan tambahan seperti hostel untuk pelajar sekolah pedalaman serta bantuan untuk rawatan dan pengangkutan ke pusat dialisis juga akan disediakan di samping polisi gaji minimum yang masih dalam perbincangan. Dengan komitmen dan inisiatif yang ditunjukkan semua pihak, sasaran berikutnya NKRA ini tidak lagi terikat sekadar menutup buku kemiskinan malahan mungkin mampu menutup juga buku isi rumah berpendapatan rendah serta sebahagian besar yang berpendapatan sederhana.
Setinggi mana sekalipun sasaran itu akan bergantung kepada kelangsungan program pembasmian kemiskinan serta GTP yang didokong semua kakitangan kementerian dan agensi kerajaan yang perlu bekerjasama untuk negara mencapai wawasan berpendapatan tinggi menjelang 2020. Petikan U.Malaysia

Tuesday, March 22, 2011

VIDEO SEKS: SKRIP & LAKONAN ANWAR...

Seharian kami menggodak berita untuk mendapat maklumat sebenar kes video seks anwar, secara jujur kami katakan, 24% dalang disebalik isu video ini berpunca daripada internal problem (masalah dalaman) yang cukup meruncing dalam pkr.
manakala 75% konklusi yang kami memperolehi mengatakan teori sun tzu art of war yang pernah menyatakan akan taktikal untuk menumpaskan musuh adalah dengan mencederakan diri sendiri. dengan kaedah sebegini, maka fokus musuh dapat di alpa kan buat sementara waktu.

aku memberikan beberapa teori untuk rakyat berfikir.
harus diingat, bila memikirkan tentang anwar anda harus berfikir di luar kotak. bila aku melihat kelibat saifudin nasution semasa press conference video seks tadi, teringat aku akan cerita lama.
cerita semasa kami dalam pkr. pada waktu itu saifudin adalah calon pkr untuk dun lunas. dalam ceramah terakhirnya, di depan ribuan penyokong dia berpura-pura menjawap panggilan telefon. diperbualkannya dengan penuh serius dengan mimik muka penuh kerisauan. selang 2minit, dia berhenti bercakap. audience mula tertanya-tanya apasal dia berhenti, lalu diumumkan di khalayak umum bahawa umno sedang menghantar puluhan bas yang kononnya membawa pengundi hantu. kecoh prk lunas. insiden keganasan semasa prk lunas sudah termaktub dalam sejarah.
kami bertanya saifudin, betul ke ada bas yang membawa pengundi hantu ? DIA JAWAP TAKDE...
POLITIK SENSASI YANG MENCETUSKAN PANIK DIAJAR SECARA BAIK OLEH ANWAR IBRAHIM.

jelas keputusan prk lunas berpihak kepada saifudin, dengan majoriti tipis. permainan decoy (helah) yang penuh gempak adalah nyawa hidup pkr, sebut anwar ibrahim. sewaktu pemecatannya pada 2 september 1998, dia ada menyebut akan konsirasi peringkat tertinggi pimpinan negara untuk menjatuhkannya. ini fitnah jahat dan rekayasa cerita yang mahu menumbangkan anwar ibrahim.
pada waktu itu, hampir kesemua orang melayu jatuh simpati. buktinya keputusan pilihanraya umum 1999 hampir kesemua seat parlimen umno tumbang..

namun setelelah 10 tahun, baru kita tahu kes espionage(agen pengintip),betrayal,liwat,seks luar tabie,seks dalam tabie dan segalanya semakin terdedah. orang melayu sudah dikenali resam budayanya. budaya amok dan cepat melatah sudah sebati dengan tabie. anwar menggunakan kesempatan ini untuk meraih simpatisan.
kes mata lebam.. ramai yang menyalahkan kerajaan dan polis kerana bertindak kejam terhadap anwar.
seperti ulangan transkrip aku diatas yang menyebut akan ide sun tzu (mencederakan diri sendiri) anwar mengulangi kaedah yang sama.
anwar ibrahim provoke ketua polis negara rahim nor. bagaimana anwar tahu yang masuk ke dalam lokapnya sewaktu ditahan itu adalah orang yang bernama rahim nor ?

anwar cam rahim nor kerana rahim berdehem ! jadi inilah peluang untuk anwar meraih politikal mileage.. anwar berkata kepada rahim nor "KAU BAPAK ANJING ".. rahim melalui satu hayunan terus melepas tumbukan ke mata kiri anwar. inilah insiden yang digelar kumpulan reformis sebagai 'mata lebam'.
nampak tak rangka-rangka puzzle yang sudah mula aku cantumkan ?
anwar sanggup rosak/hina/cederakan diri demi mengalih isu yang sedang dihadapinya.
rahim nor orang yang baik. anwar pandai menggunakan 'kelemahan/geram' rahim nor dengan menggelarkannya sebagai bapak anjing. sejarah pahit lampau dimana sebuah keluarga diraja menahan seorang polis dalam kandang anjing dijadikan modal untuk anwar provoke rahim nor.
inilah....melayu bernama anwar. lepas kes mata lebam, apa isu yang tenggelam ? isu kenapa anwar dipecat. licik bukan manusia bangsat ini bermain politik.
kes arsenik. satu lagi ulangan rekayasa ciptaan anwar untuk memfitnah kerajaan.

harus diingat, arsenik timbul setelah anwar mendengar barisan alternatif (pas,pkr,dap) hampir berpecah kerana perbezaan idelogi. jadi untuk menarik balik sokongan yang hampir hilang itu, isu arsenik mula dimainkan. bila anwar tersepit , anwar akan melakukan diversion.
kes 16 september muncul kerana apa ?  kerana saiful sudah bersumpah di dalam masjid mengatakan anwar meliwatnya. disinilah kelicikan anwar bermain isu ,menutup isu dan mencipta isu.
siapa datok T ? apa motif beliau di sebalik penyebaran cerita video seks anwar ?

tak siapa mengenali datok T. ada yang berkata dia cina. tidak, dia bukan cina tetapi maklumat menyatakan dia mamak bernama tajudeen. seorang lagi rakan beliau sewaktu penyiaran video seks di carcosa seri negara bernama ali. pelik ? kenapa datok T nak bagi kata dua kepada anwar dan azizah untuk meletak jawatan dalam masa 7 hari ?
adakah datok T seorang politician. adakah datok T ditipu anwar ibrahim. pelbagai spekulasi boleh timbul. andaian ia melibatkan krisis dalaman antara mereka tidak boleh ditolak.
namun andaian planted (menanam) agen bernama datok T untuk mencemarkan namanya( anwar) juga tidak boleh disangkal.
seperti kes pemecatan,kes mata lebam,kes arsenik dan kes 16 september kesemuanya anwar cipta untuk divert isu dan masalah peribadinya.
1) pemecatan anwar kata ini fitnah, namun akhirnya kita tahu siapa dia
2) mata lebam anwar kata polis jahat,tetapi sebenarnya dia provoke rahim nor.

3) arsenik anwar kata dia diracun,tetapi sebaliknya dia mahu gabungan pembangkang bersatu.
4) 16 september dia cipta kerajaan tumbang,namun sebaliknya dia mahu menutup isu liwat.

hari ini stail politik murahan ala propaganda tepi jalan mula dilakukan anwar.
video seks saya tidak benar. jika ditakdirkan datok T tidak mengotakan janjinya untuk mendedahkan video itu selepas 7 hari...
anda rasa siapa yang bakal kena? umno jugak. typical stail politik pakatan, semuanya salah umno.
anak dorang berak cair pun disalahkan umno....dah nampak game ini. jadi gap, kenapa video seks ini diletupkan ?
tuan-tuan yang dihormati, ingat tak lelaki bernama azmin ali.
anwar sanggup mati kerana azmin ali. kasih sayang mereka tak boleh dipisahkan.
sehari dua lagi hakim kes liwat akan memberikan keputusan samada anwar wajib beri DNAnya kepada mahkamah . DNA ini bukan sahaja melibatkan kes anwar meliwat saiful , sebaliknya melibatkan persoalan siapa ayah afifa, anwar ibrahim atau azmin ali.
AZMIN ALI ARAHKAN ANWAR JANGAN BERI DNANYA !
teori kami yang lengkap ini menyatakan secara konklusif, isu video seks ini sengaja dibuat bagi menutup cerita desakan rakyat yang mahu anwar memberikan DNA nya kepada mahkamah.
kami cabar dato T, jangan jadi pembohong dan agen penipu yang berkerjasama dengan anwar.
jika benar kamu ada video tape skandal seks anwar, dedahkan pada umum.

percayalah lepas 7 hari, datok T ni takkan keluarkan bukti sepertimana yang dijanjikan.
fokuskan pandangan rakyat terhadap isu sebenar, anwar wajib berikan DNA nya kepada mahkamah !
kepada datok T, selagi video seks ini tidak diedarkan kepada rakyat selagi itu kami akan panggil kamu penipu besar, namun sekiranya sudah tersedar klip video seks itu dan terbukti suspek yang disyaki itu anwar ibrahim, maka aku akan tarik balik artikel ini.
Petikan Dari Blog GAP

Thursday, March 17, 2011

SETITIK DARAH ! KERAJAAN BERUBAH ?

16 MARCH 2011
Salam 2 all.
Mike semua sedar atau tidak, hanya dengan setitik darah, Kerajaan Barisan Nasional boleh tumbang, dan impian Anwar nak bersemayam di Putrajaya boleh tercapai. Hanya dengan setitik darah yop! Sebab itu teman semakin hairan dengan sikap berdolak-dalik manusia yang ditabal bininya sendiri yang membantah kepada permohonan Pendakwaraya supaya beliau memberikan darah beliau untuk dibuat ujian DNA sebagai perbandingan kepada DNA-Lelaki Y daripada airmani yang ditemui didalam dubur Saiful Bukhori Azlan. Peluang sudah terbuka luas untuk Anwar sekarang. Tetapi hairan bin ajaib teman nengok Anwar seolah-olah tidak berminat dengan haq dan kebenaran! Atau apakah semuanya demi politiking yang melampau sahaja?

Pertama yang kita semua perlu faham, tidak saperti kes dahulu (1998), kali ini DNA-Y yang ditemui adalah berdasarkan sumber DNA yang jelas iaitu airmani seseorang. Sumber DNA yang ditemui dalam dubur Saiful ialah airmani seseorang! Sedangkan didalam kes terdahulu (ingat lagi kes tilam), sumber DNA atas tilam itu tidak dapat disahihkan oleh pakar kimia Lim Kong Boon. Beliau hanya tahu diberikan 13 keratan tompok daripada tilam, dan menguji sumber DNA nya. Beliau sendiri tidak tahu secara sahih dan pasti sumber DNA itu. Dan bila ditanya mana sampel-sampel ujian utnuk DNA itu, beliau memberitahu telah memusnahkannya.

Itu adalah antara sebab mengapa mendiang YA Datuk Augustine Paul meminda pertuduhan kerana tiada bukti jelas apa sumber DNA tersebut diatas keratan tilam berkenaan. Dan kita perlu ingat kesan tompok diatas tilam itu berusia 5 tahun (kejadian 1993) semasa diuji (ujian 1998)!!

Tetapi didalam kes sekarang, sumber DNA didalam dubur Saiful itu dikenal pasti sebagai airmani seseorang. Masih fresh harum lagi yop, baru berusia 2 hari (liwat 26.06, pemeriksaan 28.06). Yang mengesahkannya adalah beberapa orang pakar perubatan, doktor, pakar forensik dan pakar kimia. Tak silap teman kesemuanya 5-7 orang pakar. Mereka ini semua adalah professional dan tidak kenal satu sama lain. Mustahil mereka boleh berpakat, dan tidak ada sebab mereka mahu berpakat. Dan kesemuanya mengesahkan sumber DNA itu adalah airmani seseorang dilabel sebagai Lelaki-Y.

Persoalan yang menjadi isu ialah siapa lelaki Y itu. Ada orang mendakwa airmani itu disumbat didalam dubor Saiful. Persoalannya siapa yang menyumbatnya? Pastilah ada seseorang, yang menyumbatnya; tak mungkin airmani itu boleh berjalan sendiri kot yop. Dan airmani akan berada didalam dubur seseorang (atau alat sulit wanita) hanya dengan satu cara sahaja, iaitu dengan perantaraan "spitol-air".

Dan tidak mungkin ada mana-mana pihak boleh memasukkan air mani Anwar kedalam dubur Saiful. Pertama mereka perlu dapatkan airmani itu dari Anwar. Kecuali Wan Azizah meminjamkannya kepada mana-mana orang, mustahil ada orang lain boleh dapatkannya! Takkan nak tuduh Wan Azizah pakat dengan Saiful kot? Dan Anwar sendiri mengesahkan dia tidak ada beri sampel airmani dia kepada sesiapa pun untuk ujian DNA atau apa-apa ujian, walaupun semasa ditahan polis.

Kedua, ada orang dakwa polis menggunakan DNA lama dalam kes 1998. Samada yang bercakap ni biol ataupun tak sekolah. Pertama, sampel DNA tahun 1998 telah pun dimusnahkan oleh ahli kimia Lim Kong Boon. Kedua, kalau betullah ada sampel DNA tu, dah kering lama dah pun yop. Sedangkan airmani yang ditemui didalam dubur Saiful adalah "barang fresh", mengikut kata pakar baru berusia beberapa hari. Jadi dakwaan ini ternyata tidak menasabah, apatah lagi menasarawak!

Pokok ceritanya, bagi Mahkamah untuk mengetahui identiti tuanpunya airmani didalam dubur Saiful itu yang dilabel sebagai Lelaki-Y, maka Mahkamah perlu mendapatkan DNA perbandingan. Kita boleh uji airmani seluruh lelaki yang ada di Malaysia ini untuk DNA perbandingan tersebut, tetapi kita mulakan dengan Anwar dahulu. Sebabnya mudah, Saiful mengadu Anwar yang "mengunyitkan" beliau. Maka sebab itulah pemberian sampel darah untuk ujian DNA oleh Anwar sangat penting.

Penting bukan kerana hendak membutikan Anwar "mengunyitkan" Saiful, tetapi penting kerana nak membuktikan yang hak dan kebenaran. Ada dua kemungkinan akan berlaku jika Anwar memberi sampel darah untuk ujian DNA perbandingan tersebut.
Jika ujian darah itu mendapati DNA Anwar menyamai DNA Lelaki-Y tersebut, ada kemungkinan Anwar akan bercuti panjang di Sg. Buloh Resort, mungkin lebih daripada 9 tahun. Kerana ketepatan ujian DNA adalah 99.95% benar dan betul.

Tetapi kalau ujian darah itu mendapati DNA Anwar tidak sama dengan DNA Lelaki-Y tersebut, maka bukan sahaja beliau mungkin dibebaskan daripada pertuduhan, silap-silap Kerajaan Barisan Nasional boleh tumbang yop. Kerana rakyat akan terus hilang kepercayaan!!!
Nah, kalau Anwar benar-benar yakin dia tidak "mengunyitkan" Saiful, tidakkah ini peluang terbaik untuk Anwar bukan sahaja untuk membersihkan namanya, malah untuk menumbangkan Kerajaan BN?

Tak payah tipu-tipu, tak payah bohong-bohong, tak payah kelentong-kelentang, tak payah putar poosing, tak payah jual nama YDP Agong, tak payah lelong nama Panglima Angkatan Tentera, tak payah sogok Ahli Parlimen, tak payah kejor MP BN sampai ke Taiwan, tak payah pilihanraya, tak payah tiru Mesir atau Libya, pendekkata tak payah buat apa pun. Teman cukup yakin jika DNA itu tidak benar, rakyat sendiri akan bangkit menuntut Kerajaan dibubarkan. Malah tidak keterlaluan teman katakan rakyat sendiri akan mendokong Anwar dan diarak dari Mahkamah Jalan Duta ke mahkota Putrajaya!!! Bukankah itu jalan singkat ke Putrajaya; yang diidam-idamkan sangat oleh manusia yang ditabal bininya sebagai anugerah tuhan!!!

Tapi risikonya besar yop. Jika DNA itu benar, teman cukup yakin bukan sahaja rakyat, para pak jangoat sendiri akan mendokong dan arak Anwar daripada Mahkamah Jalan Duta ke Penjara Sg. Buloh. Silap-silap haribulan mau Karpal pun tumpang sekaki yop!
Pendek story yop, semuanya terletak ditangan manusia yang ditabal bininya sebagai anugerah tuhan ini. "To give or not to give - that's the question!"

Cuma teman nak landing dengan bertanya kepada segelintir pak jangoat yang berkiblatkan kepada manusia yang ditabal bininya sebagai anugerah tuhan ini; tidakkah terdetik sedikit pun dihati kecil mike nak mintak Anwar supaya berikan setitik aje darahnya untuk ujian DNA itu. Apa yang susah sangat. Setitik darah yang boleh menentukan kebenaran dan kepalsuan, setitik darah yang menentukan syurga atau neraka bagi pengikutnya. Pikior-pikiorkanlah yop. Janganlah kita menjadi golongan 'summum buqmum umyum fahuum - Kaum PBB - Pekak, Bisu & Buta!

Pada teman Anwar tidak sepatutnya berselindung disebalik teknikaliti dan peruntukkan undang-undang. Anwar tidak sepatutnya menyorok disebalik jubah Karpal. Iya, Mahkamah akan membuat keputusan; mungkin Hakim akan suruh, mungkin Hakim akan tolak. Itu hak Hakim dan Mahkamah untuk membuat keputusan. Kita tidak boleh ganggu, apalagi mengacau prosiding Mahkamah.
Tetapi Anwar perlu ingat, Mahkamah Rakyat juga sedang menanti. Dan Mahkamah Rakyat hanya pentingkan haq dan kebenaran.

Cuma teman nak kabornya, umat dan rakyat sudah mula heran, kenapa manusia yang ditabal bininya sebagai anugerah tuhan ini liat dan susah sangat nak bagi setitik darah kebenaran itu. Ada rahsia besar yang nak disembunyikan ke?
Dan jangan lupa Mahkamah ALLAH juga sedang menanti, dan Mahkamah ALLAH juga berpaksikan kepada haq dan kebenaran! Pikior-pikiorlah yop; ALLAH bagi otak bukan suruh buat lauk masak lemak cili api, tapi untuk digunakan!!!

Hanya setitik darah
bisa mengubah arah
samada semakin parah
atau mahkota meriah
rakyat makin marah
umat makin resah
mengapa liat susah
menitik sebutir darah!

Adios amigos, grasias senor & senorita.
Wallahua'lam & Wassalam.
Zulkifli Bin Noordin
Rabu, 10 Rabi'ul Akhir 1432
16 Mac 2011

Wednesday, March 2, 2011

SURVIVAL PARTI DLM PRU 13

Oleh: Saifuddin Abdullah
SEMPENA ulang tahun ketiga Pilihan Raya Umum Ke-12 (PRU-12) pada 8 Mac ini, Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya Universiti Malaya Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya Universiti Malaya (UMCEDEL) menganjurkan forum bertajuk ‘Survival Parti Politik Menjelang Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13)’. Ahli panelnya terdiri daripada Nurul Izzah, Mohd Nasir Zakaria dan saya sendiri, manakala moderatornya ialah Profesor Dr. Mohd Redzuan Othman.

Pada saya, PRU-13 akan ditentukan oleh amalan ‘politik baru’, yg menjadi judul buku saya (2008). Politik baru terdiri dpd dua komponen, iaitu integriti politik dan governans baru. Ia perlu dilengkapi dgn pemikiran politik progresif dan inovasi demokrasi. Integriti politik berasaskan perjuangan. Ia berdasarkan tiga rukun iaitu idealisme, aktivisme dan intelektualisme serta amalan politik ilmu, politik hikmah dan politik bakti.

Governans baru merujuk kerangka pengurusan negara yang lebih segar. Kini, ia terlalu berorientasikan kerajaan/politik. Kerangka governans baru melibatkan ketiga-tiga sektor pembangunan (kerajaan/politik, perniagaan dan masyarakat sivil) sebagai rakan yang saksama. Dalam konteks ini, BN serius melakukan perubahan. Satu daripadanya ialah pemikiran progresif yang sesuai dengan keperluan universal dan kontemporari. Contohnya ialah Gagasan 1Malaysia serta transformasi kerajaan dan ekonomi yang diilhamkan Datuk Seri Najib Tun Razak.

Sebahagian rakyat menolak BN atas faktor-faktor lazim, seperti politik wang, rasuah, sistem penyampaian lemah dan sebagainya. Tetapi, di samping itu, terdapat sebahagian intelektual, profesional, kelas menengah dan belia (termasuk mahasiswa), yang menolak BN kerana ketinggalan dalam pemikiran politik. Sebab itu, BN mula mencetuskan pemikiran politik progresif tentang demokrasi, penghakupayaan, partisipasi, kerajaan, kesaksamaan gender, pembangunan lestari dan sebagainya.

Gagasan 1Malaysia ialah komitmen BN dalam membina masyarakat baik yang berteraskan budaya ilmu, pembinaan tamadun, keadilan sosial, partisipasi demokratik, pengagihan ekonomi dan kelestarian alam sekitar. Kita sedar terdapat rakyat, terutamanya belia yang skeptikal dan sinis terhadap politik. Mujurnya mereka masih percaya terhadap demokrasi. Namun, kepercayaan itu disekalikan dengan gesaan pembaharuan demokrasi yang melampaui sistem dan institusi yang diamalkan kini. Inilah antara iktibar daripada gerakan prodemokrasi di Timur Tengah sekarang.

Justeru, kita perlu melakukan inovasi demokrasi. Matlamatnya ialah meningkatkan partisipasi rakyat dalam struktur dan proses membuat keputusan. Sebagai Ahli Parlimen, saya berinovasi dengan menubuhkan Majlis Perundingan Parlimen Temerloh (MPPT) yang dianggotai perwakilan kerajaan/politik, perniagaan dan masyarakat sivil.

Antara kuasa utama PRU-13 ialah belia, iaitu 49.7 peratus daripada pemilih. Ini lebih besar daripada 40 peratus pada PRU-12. Prasyarat kefahaman terhadap partisipasi belia dalam politik ialah dengan mengiktiraf tiga permintaan utamanya iaitu belia mahu suaranya didengar, peranannya diiktiraf, dan isu-isunya ditangani dengan berorientasikan belia. Kita perlu menyelami ciri-ciri partisipasi politik belia iaitu hubungan belia dan politik yang bersifat multi-dimensi; bentuk, makna dan alasan belia untuk berpartisipasi; mengenal pasti bagaimana belia belajar tentang partisipasi politik; dan kesaksamaan gender, iaitu partisipasi belia wanita.

Cara, corak dan citra politiknya mungkin berbeza dengan kita. Kita perlu menyelami minda mereka untuk menghakupayakannya agar dapat mengoptimumkan potensi politiknya. Sebahagian daripada belia ialah mahasiswa. Apabila saya mencadangkan mahasiswa dibenarkan menganggotai parti politik, ia mempunyai dua matlamat, iaitu memenuhi haknya sebagai warganegara dan mematangka demokrasi kita.

Kini, BN memberi lebih tumpuan kepada belia. Satu daripada gelanggang yang diterjuninya lebih bersungguh-sungguh ialah dunia maya. Namun, ia masih perlu banyak penambahbaikan, terutamanya dari segi kandungan dan pendekatannya. Mutakhir ini, pelbagai langkah telah dilakukan untuk lebih memahami belia. Antaranya ialah perjumpaan tidak rasmi, perbincangan, konvensyen, kajian dan makmal yang melibatkan perwakilan belia. Melalui langkah-langkah ini, banyak idea telah diluahkan oleh mereka.

Sebahagian dpd idea itu telah dilaksanakan dlm bentuk program dan aktiviti yang konkrit. Bagaimanapun, masih banyak belum diambil tindakan. Kini, belia menunggu, melihat dan menilai. Adakah kita benar-benar serius dlm merealisasikan idea mereka itu? Atau sekadar mendengar kosong iaitu untuk menunjukkan yg kononnya kita meraikan mereka, tetapi tidak lebih dpd itu? Umpama melepaskan batuk di tangga sahaja?

Justeru, menjelang PRU-13, jika ada perkara pokok yg mesti dilakukan untuk belia, ia adalah untuk benar2 memenuhi permintaan mereka. PRU-12 telah memberikan keputusan signifikan kpd pihak pembangkang. Mereka berjaya menafikan BN kedudukan 2/3 di Dewan Rakyat. Pihak pembangkang kini menguasai empat buah negeri. Ada yg menjangka kehidupan yg diwarnai oleh BN selama lebih 50 tahun telah berakhir. Ia telah memberikan harapan kpd penyokongnya bahawa reformasi akan berlaku.

Tetapi, kini perasaan optimis itu semakin pudar. Ini disebabkan beberapa faktor. Harapan penyokongnya bahawa pembangkang akan menjadi kuasa yg benar2 kuat ternyata meleset. Ramai pemimpin PKR keluar parti. Walaupun parti-parti komponen BN tidak terlepas daripada masalah sama, tetapi jumlah dan jawatan besar meninggalkan PKR dlm tempoh yg singkat menghampakan penyokongnya. Janji membentuk kerajaan pada 16 September 2008 gagal. Sebaliknya, sejumlah wakil rakyat pembangkang meninggalkannya.

Penyokongnya menyaksikan pergaduhan dalaman di kalangan wakil rakyat pembangkang. Terdengar tuduhan rasuah berlaku di kalangan kepemimpinannya. Mereka dipersoalkan sama ada berada dlm politik untuk berbakti kpd rakyat atau lebih memenuhi kepentingan peribadi. Pemilihan PKR dilanda banyak masalah. Perkembangan2 negatif ini mula menghakis keyakinan penyokongnya. Ramai mula bertanya, mampukah mereka membetulkan diri sendiri? Mampukah mereka membentuk kerajaan yg berwibawa?

Pada masa yang sama, BN memulakan transformasi politik. Dari satu segi, pindaan Perlembagaan BN tentang keahlian terus adalah manifestasi pemikiran politik progresif. Ia akan menghasilkan dua kesan. Pertama, ia memperkasa BN dan kedua, ia langkah ke hadapan ke arah pembinaan iklim politik yang lebih terbuka, inklusif dan segar, yang akan meningkatkan partisipasi rakyat, terutamanya belia dalam politik.

Ketika pihak pembangkang masih tercari-cari formula pembentukan parti gabungan, BN telah melangkah ke hadapan dgn melakukan satu transformasi politik yg berasaskan pengharapan dan cabaran semasa dan sejagat. Kesimpulannya, dalam PRU-13, parti yg dilihat rakyat mengamalkan politik baru akan mendapat sokongannya.