Pages

Wednesday, July 1, 2009

INSAN KERDIL BERJIWA BESAR

Petikan daripada Utusan Malaysia 1 julai 2009.
Marilah kita hayati makna kredibiliti & intergriti. Dalam keserabutan manusia memburu wang dan harta secara membuta tuli, tak toleh halal haram, ada insan kecil yang tak heran dengan jutaan ringgit di depan mata.

LANS KOPERAL & KOPERAL
TOLAK RASUAH RM½ JUTA


Gaji anggota polis biasa bukanlah begitu besar namun Detektif Koperal Mohd. Surani Sarbini dan Lans Koperal Mohd. Tarmazi Arbayee tidak pernah gelap mata apabila ditawarkan rasuah RM500,000. Suspek yang ditahan sempat berkata "awak ambillah wang di dalam poket seluar saya ini, ada RM10,000 dan akan serahkan lagi RM500,000 kemudian, tolong lepaskan saya dan kawan saya".
Mereka menolak tawaran itu dan membuat laporan. Ketegasan mereka telah menggagalkan cubaan pengedaran dadah jenis syabu yang terbesar di negara ini. Pada 2 Mei lalu, mereka menahan sebuah lori yang mencurigakan, hasil pemeriksaan ia membawa syabu seberat 978 kilogram bernilai RM280 j.
Hari ini mereka mendapat penghargaan tertinggi Sijil Integriti yang ditandatangani dan diserahkan sendiri oleh Perdana Menteri di Parlimen . Mohd. Surani, 44, hampir menitiskan air mata, begitu sebak apabila ditanya perasaannya menerima penghargaan tersebut kerana begitu terharu tindakannya itu mendapat perhatian pucuk pimpinan pasukan dan negara.

"Saya berpegang dengan integriti pasukan ini apabila menolak tawaran rasuah itu," katanya sambil menunjukkan lencana Integriti yang disemat pada pakaian seragamnya.
"Saya harap rakan-rakan kami di luar sana akan menjadikan kami sebagai contoh," katanya. Tarmazi, 25, yang baru lima tahun berkhidmat. P
olis berjaya menyita harta pengedar bernilai RM22 j termasuk wang tunai RM4 j. Selain menerima sijil, cenderamata dan wang saguhati, mereka dinaikkan pangkat Detektif Sarjan dan Koperal.

No comments:

Post a Comment