Pages

Wednesday, July 29, 2009

LAYAN TUNTUTAN @ KUATKAN PERPADUAN

ADAKAH SEMUA INI
KONDUSIF UNTUK PERPADUAN ?

Untuk mewujudkan perundingan ke arah perdamaian, satu tempoh yang boleh dipanggil sebagai “gencatan senjata” adalah sangat diperlukan. Ia boleh dijadikan satu jangka waktu untuk bertenang, semua pihak memuhasabah diri, dan menyediakan persekitaran iklim dan mood yang kondusif ke arah perbincangan yang positif.

Dalam hal cadangan perundingan dan perpaduan UMNO dan PAS, adakah semua pihak sedar tentang itu, dan melakukan apa yang sepatutnya, untuk memastikan matlamat yang disasarkan tercapai.

Misalnya sikap para pemimpin bawahan yang suka membuat kenyataan provokatif, kecaman melampau, dan sengaja menimbulkan suasana hubungan semakin tidak selesa.
Begitu juga media arus perdana, mahupun media picisan, atau media arus baru, terutama yang sepatutnya mendukung mesej perpaduan Melayu, perlu menjauhi liputan yang besifat melaga-lagakan.

Keberanian pelbagai pihak membuat tuntutan melampau, penghakisan hak Melayu yang membimbangkan, HANYA BERPUNCA KERANA MELAYU LEMAH DAN TIDAK BERPADU. Maka jawapannya, jangan layan sebarang tuntutan, sebaliknya perkuatkan perpaduan.

Tapi ke arah mewujudkan perbincangan, semua pihak mesti bertanggungjawab menyediakan suasana yang kondusif.
SEMAKIN LAMA KITA BERPECAH – MELAYU SEMAKIN RUGI
SEMAKIN LAMA KITA LEMAH - SEMAKIN BANYAK KITA HILANG

No comments:

Post a Comment