Pages

Friday, July 10, 2009

PPSMI-KEPUTUSAN SUDAH DIBUAT-SOKONGLAH

NAJIB JAGUH BAHASA MELAYU
Tun Abdul Rahman Yaakub
Petikan daripada Berita Harian

Tun Abdul Rahman Yaakub menyifatkan Datuk Seri Najib sebagai jaguh bahasa Melayu, menyamai ayahandanya, Allahyarham Tun Abdul Razak dan Almarhum Tuanku Abdul Rahman. Keputusan melaksanakan semula pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Malaysia. "Saya sokong 100 peratus langkah ini. Ia tindakan yang wajar dipuji.”
Tun Abdul Rahman bertanggungjawab melaksanakan sistem pendidikan menggunakan bahasa Melayu pada 1970, iaitu suatu penegasan semula dari Penyata Razak, Akta Pelajaran 1961 dan Dasar Pendidikan Kebangsaan. Beliau adalah ahli politik veteran, berpengalaman luas dalam pentadbiran negara, bekas Ketua Menteri Sarawak (1970-1981) dan Yang Dipertua Negeri Sarawak (1981-1986).
Ketika menjadi Menteri Pelajaran pada 1969, Tun Abdul Razak (ketika itu Timbalan Perdana Menteri) mengarahkan beliau mengkaji dan melaksanakan penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama dalam semua mata pelajaran.
Pada 1969, Tunku Abdul Rahman meminta beliau mengkaji penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi tunggal di semua jabatan kecuali bidang perundangan dan mahkamah.
Abdul Rahman tidak bersetuju dengan pandangan Tun Dr Mahathir bahawa keputusan itu akan menjejas masa depan generasi muda dan menyukarkan mereka belajar serta mengetahui perkembangan dalam bidang sains.
Beliau berkata, usaha meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris dapat dilakukan dengan memantapkan pengajaran bahasa Inggeris. "Justeru, saya lihat keputusan kerajaan pimpinan Najib amat tepat. Mewajibkan lulus bahasa Inggeris dalam peperiksaan SPM satu keputusan tepat.”

No comments:

Post a Comment