Pages

Wednesday, August 5, 2009

DRAMA TERBARU - RONNIE LIU

PILIHANRAYA KECIL:
DRAMA TERBARU PAKATAN RAKYAT

Di Manik Urai, isu Hadi Awang vs Nik Aziz berjaya dimanipulasi dengan baik. PAS menang walaupun majoriti kecil.
Di Bukit Gantang, isu Nizar yang turun dari kerusi MB dimanipulasi dengan hebat. PAS menang. Isu Karpal Singh bantai Anwar, juga menjadi advantage.
Di Penanti, isu Timbalan Ketua Menteri PKR yang tidak perform dieksploit dengan berkesan, mereka menang selesa, apatahlagi BN tidak bertanding.
Di Permatang Pauh, isu sodomi Anwar dieksploit dengan bijaksana, sehingga akhirnya ia menjadi advantage kepada Anwar, dan dia menang selesa.

Sama ada insiden yang sebenar, atau krisis yang direka, nampaknya pengarah dan pelakon yang dimiliki oleh PR sedang topform. Mereka betul-betul mampu memanfaatkan semuanya menjadi faktor yang memihak kepada PR.

Sekarang kita berhadapan dengan pilihanraya kecil Permatang Pasir. Plot drama baru sudah bermula. Satu Teoh Beng Hock. Satu lagi Ronnie Liu. Satu kejadian kematian, satu isu pemecatan. Dua nama itu bukan sekadar satu watak, tapi satu tajuk kepada filem baru mereka. BN tidak boleh membiarkan diri mereka menjadi penonton dan terus dimainkan dengan plot mendebarkan lakonan itu, kemudian tertewas.

Untuk menumpaskan lawan, kita perlu sentiasa berada di depan, bukan di sisi, apa lagi di belakang mereka. Kita juga bukan sahaja perlu up-to-date dengan strategi sendiri, tapi juga up-to-date tentang strategi lawan. Ini adalah satu fakta yang bukan rahsia, tetapi bukan mudah dalam mempraktikkannya.

1 comment:

  1. Assalamualaikum. Semoga sejahtera sentiasa.
    selamat menjalankan ibadah puasa.. semoga sentiasa diberi keberkatan.. insyaAllah. wassalam.

    ReplyDelete