Pages

Tuesday, August 4, 2009

SINDROM BARBARIAN ANWAR IBRAHIM

DEMONSTRASI JALANAN:
BUDAYA BARBARIAN

YANG PERLU DISEKAT

Apa saja alasan Anwar dan sahabatnya, tindakan membawa penyokong ke jalanan, membakar semangat pengikut supaya berperangai seperti orang tidak bertamadun, berarak, memekik, memaki hamun, merosakkan harta benda awam, adalah perlakuan yang terkeluar dari ciri norma Melayu, malah manusia yang waras dan berpendidikan.

Ia suatu cermin kepada tingkah laku manusia yang gelap hatinya, dan buntu akal fikirnya, tiada kredibiliti dan kreativiti untuk merungkai persoalan. Lalu kerana kedangkalannya itu, dia memilih jalan pemberontakan fizikal.

Bahawasanya berasa puas, bangga dan rasa berjaya setelah melakukan keganasan dan berperangai rebel dan barbaric; adalah salah satu ciri manusia psiko yang sedang cuba disebarluaskan. Dan ini sangat merbahaya bagi masa depan bangsa dan negara.

Lihat saja pengalaman di India, Pakistan, Filipina, Indonesia, atau Thailand. Mungkin ada kes di mana sama ada secara kebetulan atau benar, matlamat yang diperjuangkan tercapai dengan pendekatan barbarian itu. Namun kebanyakannya menemui kegagalan.

PENGIKUT YANG DIMANIPULASI, dibakar semangatnya, tidak sedar yang bagi pemimpin mereka, gagal atau jaya tujuan yang dilaungkan itu langsung tidak penting. Yang dipentingkan ialah ia berjaya menyusahkan barisan yang ditentang, dan berjaya meyakinkan lebih ramai calon pengikut, bahawa ia berada di pihak yang benar dan kuat.

Yang sangat merbahaya ialah, bila segolongan rakyat, berjaya ditanam dengan SINDROM BARBARIC ini, seluruh negara akan terperangkap dalam krisis berpanjangan, yang bakal menghancurkan kita semua. Mereka akan menukar tingkahlaku sesat dan buruk itu sebagai naluri, sehingga satu ketika nanti, mereka sanggup turun MEMBERONTAK DI JALANAN HANYA KERANA HARGA BELACAN NAIK 10 SEN.

Kita akan menjadi seperti beberapa negara lain yang sentiasa bertukar pemimpim, bertukar pemerintah, tidak stabil, menakutkan pelabur dalam atau luar. Kita akan terus terperangkap dalam SENGKETA DAN PUSINGAN POLITIK PARIAH YANG BERPANJANGAN.

No comments:

Post a Comment