Pages

Monday, August 17, 2009

DR. RIDHUAN TEE : BILA CINA TAK HORMAT MELAYU

MELAYU KETANDUSAN PEMIMPIN?

Kerana perpecahan, perpecahan dalam parti atau antara parti, Melayu menjadi lemah, orang bukan Melayu yang sentiasa dianggap dan mahu dijadikan sahabat oleh orang Melayu, telah memanipulasi secara bersungguh-sungguh.
Dalam suasana yang gawat itu, banyak yang diperolehi oleh bukan Melayu.
Tapi itu tidak menjadikan mereka bersyukur.
Malah mereka semakin tamak dan kurang ajar.
Secara berani dan terbuka mereka mencabar kuasa raja, mencabar hak Melayu, mencabar segala yang tercatat dalam perlembagaan.
Bila ada sesorang tokoh Melayu yang lantang mempertahankan hak Melayu, mereka akan dituduh racist, diserang habis-habisan. Malangnya, dalam keadaan politik Melayu yang sedang lemah, tidak cukup ramai pemimpin Melayu yang bangkit, berani, pintar dan berwibawa untuk menenggelamkan kebiadapan itu.

Di celah-celah konflik yang rencam ini, muncul seorang tokoh intelek cina Muslim yang jujur, lantang dan bijak, Dr. Ridhuan Tee. Tiba-tiba saja kelantangannya mengkritik bangsanya sendiri telah menerima reaksi luarbiasa dari orang Cina. Kalau pejuang Melayu diserang sebagai racist, mereka kehabisan idea untuk memberi label kepada tokoh ini.
Akhirnya, mereka memilih untuk memaki hamun, sumpah seranah hingga ke nenek moyang dan cucu cicit.
Rupanya demagogi/golongan racist cina itu lebih rasa tergugah dengan kelantangan kaumnya sendiri, bila Melayu sudah tidak dihormati.

Inilah wajah sebenar kekasih-kekasih PAS dan Anwar Ibrahim, yang sedang bersama-sama "berpesta memijak-mijak pusara nenek moyang Melayu/Islam".
Saya fikir, ada ramai lagi "Dr. Ridhuan" yang sedang menunggu giliran untuk berbuat demikian.

No comments:

Post a Comment