Pages

Sunday, October 25, 2009

ANWAR NEXT PM ?

ANWAR NEXT PM ?
HAYALAN MAT JENIN PENYOKONG
MIMPI NGERI MELAYU
BENCANA KEPADA ISLAM....
SATU SINDROM.


Anwar next PM.
Bukan rahsia bahawa dengan pelbagai andaian dan rasional yang rapuh dan kalut,ada segelintir sahabat dan bekas sahabat Anwar, apa lagi pengikutnya, yang masih yakin bahawa Anwar "material next pm". Justeru, walaupun gembar-gembur cerita 16 September 2008 telah diberi peluang waktu lebih dari setahun, dan terbukti ia masih bersifat hayalan dan provokasi kosong, namun pengikut, sahabat dan bekas sahabat, masih meletakkan keyakinan dan kepercayaan yang tinggi kepada manusia Anwar bin Ibrahim.

Bahawasanya toleransi Anwar yang melampau dalam PKR dan dalam PR terhadap segala polisi yang melindungi Melayu, termasuk menolak ketuanan Melayu dan memperlekeh DEB itu berjaya menarik sokongan luarbiasa Cina dan India, kita tidak perlu hairan.
Namun setelah sekutunya memegang tampuk beberapa negeri dan melaksanakan pelbagai polisi atau keputusan yang "memperlekeh" Melayu dan Islam, seperti dasar 999 tahun tanah kepada Cina di Perak, dasar pembesaran saiz dan bajet untuk kuil dan gereja di Selangor, tetapi, pengikut dan sahabat Melayu masih yakin dan percaya kepada kepimpinannya; itu menjadi tanda tanya.

Anwar mungkin tidak terlalu bodoh untuk tidak sedar kerosakan yang ditinggalkan kepada orang Melayu. Atau, barangkali Anwar fikir dia cukup cerdik dan berjanji kepada pengikut dan sahabatnya bahawa dia berupaya membuat pembetulan kepada kerosakan yang dianggap sedikit yang sudah dilakukannya. Namun dia lupa, kalau nasi sudah menjadi bubur, kalau nila sudah dititikkannya ke susu, Melayu akan jadi seperti ayam di kepuk, dan itik di air yang mati kebulur.

Anwar memang satu karektor yang meyakinkan bila memujuk. Kata orang dia ada aura, ada bakat untuk memikat, mempengaruhi, memanipulasi, malah memprovokasi. Namun ideanya selalu bergantung kepada think tank. Kelebihannya - petah.
Ramai yang kurang faham bahawa Anwar sebenarnya tidak sehebat seperti yang difikirkan oleh pengikutnya. Begitu juga rakan dan musuh politik kurang faham tentang "ketergamakan" Anwar untuk melakukan sesuatu yang diluar dugaan.

Atau barangkali juga dia digeruni kerana ketergamakannya itu, sehingga menyebabkan tidak ramai pemimpin UMNO yang berani "menyerangnya". Bahawasanya Anwar telah pernah begitu lama bersama kerajaan, bersama UMNO, bersama Nalakarupan, bersama Ezam, tetapi tidak ada pula pemimpin UMNO yang benar-benar lantang, konsisten, menyerang segala "ketempangan" Anwar; yang terang-terang menjadi musuh UMNO dan Melayu, adalah sesuatu yang agak aneh.

Sindrom "Anwar next PM" yang disebarkan nampaknya turut memberi kesan kepada para pemimpin UMNO untuk tidak "menghentam" Anwar, walaupun telah begitu lama Anwar "menyerang dan menelanjangkan" tokoh-tokoh terpilihnya dalam UMNO. Fikiran mereka seperti terganggu dengan mimpi "jelmaan anwar kembali", dan menjadi "dracula yang membalas dendam" bila Anwar betul-betul kembali memimpin kerajaan.

Ramai kurang sedar - inilah sindrom senyap yang melambatkan transformasi UMNO sekarang, dan sindrom ini mesti cepat disedari dan diubati, sebelum dia betul-betul merosakkan.
Atas perkiraan apapun, sama ada congakan politik pengikut dan sahabat Anwar, atau harapan dan keghairahan dangkal penyokong fanatiknya, yang pasti, Anwar bukan dalam senarai the next PM. Malah berdasarkan reputasi, rekod, realiti diri dan karektor manusia Anwar bin Ibrahim itu, kalau betullah ditakdirkan dia menjadi PM, seolah-olah Tuhan barangkali mahu menurunkan bala kepada orang Melayu dan negara ini.

No comments:

Post a Comment