Pages

Wednesday, February 23, 2011

PENDEDAHAN PEMBOHONGAN HATTA WAHARI

Semalam Hata Wahri berkata dia akan menjual tanah milik keluarganya untuk dijadikan modal bagi menerbitkan sebuah akhbar bebas yang bernama Utusan Rakyat. Semua itu temberang semata-mata. Halo Hata Wahari, tak usahlah kau nak berselindung di sebalik nama bebas untuk mengabui mata orang ramai. Kami tahu dimana kiblat mu dan apa agenda sebenar kamu. Kamu bersekongkol dengan PKR untuk menjahamkan Utusan Malaysia dari dalam kemudian kamu kata bebas.
Alasan jual tanah keluarga untuk dijadikan modal ? kau nak tipu siapa bro ?Untuk pengetahuan pembaca, sebenarnya rancangan penubuhan akhbar Utusan Rakyat adalah rancangan PKR. Untuk mengabui mata rakyat kononnya mereka tidak terlibat dalam penerbitan itu maka mereka gunakan si kitol Hata Wahari sebagai alat mereka.

Perkara ini telah dibincangkan dalam satu forum pada 15. Feb yang lepas yang mana dalam forum itu Hata Wahari yang kononnya bebas turut sama membentangkan kertas kerja bagaimana cara untuk menjatuhkan Kerajaan BN dan cara untuk menjahanamkan Utusan Malaysia. Lihat di bawah, Rumusan yang dibuat oleh seketeriat forum terhadap kertas kerja yang dibentangkan oleh Hata Wahari, seorang pekerja U.Malaysia.

Kenyataan Hata dalam malaysiakini semalam berhubung Utusan Rakyat; "Ini bukan akhbar politik. Kita mahu tunjukkan sebuah akhbar sebenar yang bebas, beretika dan profesional serta tidak memihak kepada mana-mana pihak," katanya yang menjadikan kebebasan media sebagai agenda utamanya di NUJ. Bukan politik ya ? dicadangkan dan dibincangkan dalam forum PKR kemudian kata bukan politik.

Lihat perkara nombor tiga di tajuk Pandangan Yb Nurul Izzah Sedang berusaha wujudkan Utusan Rakyat dan berharap Hata Wahari boleh menjadi CEOnya. Kau nak kelentong apa lagi Hata. Jual tanah konon, padahal jual bontot kepada PKR. Sudah terang lagi bersuluh Nurul Izzah yang kata dia (PKR) sedang berusaha wujudkan Utusan Rakyat dan dia (PKR) berharap Hata boleh jadi CEO. Nak tunggu apa lagi wahai Utusan Malaysia ? masih nak simpan lagi pekerja seperti itu ? dia kerja dengan Utusan dalam masa yang sama dia pergi nak kerja dengan orang yang anti Utusan.

Malam tadi jam 11.02 malam saya menerima satu lagi panggilan dari nombor 01X-93XX 832 yang bercakap dengan lemah lembut dan penuh sopan serta membahasakan dirinya sebagai abang. Dia menceritakan masalahnya di Utusan kepada saya seolah-olah untuk menagih simpati supaya saya tidak menyiarkan apa yang saya janjikan pada hari ini.  Petikan dari rbf online


Utusan Rakyat hanya tujuan politik

Cadangan PKR untuk menerbitkan akhbar khusus untuk orang Melayu dilihat sekadar mahu meraih semula sokongan orang Melayu terhadap pakatan pembangkang. Pensyarah di Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan Universiti Sains Malaysia, Profesor Madya Dr. Sivamurugan Pandian (gambar) berkata, langkah terbaru PKR itu merupakan cubaan terbaru untuk memberi imej positif terhadap parti tersebut.

Menurutnya, ini kerana sokongan terhadap parti pembangkang semakin merosot terutama di kalangan kaum Melayu. "Tujuan penerbitan akhbar itu hanya sebab politik kerana sejak kebelakangan ini sokongan terhadap mereka semakin menurun dan merosot. "Mereka bimbang kerana orang ramai sudah kembali kepada kerajaan.”
Beliau mengulas cadangan PKR menerbitkan akhbar Utusan Rakyat bagi menyaingi pengaruh akhbar Utusan Malaysia di kalangan orang Melayu. Cadangan itu muncul kerana Utusan Malaysia yang disifatkan rasis oleh PKR, diakui keberkesanannya dalam memperjuangkan hak orang Melayu. Sivamurugan berkata, isu-isu politik yang berat sebelah dijangka menjadi bahan utama Utusan Rakyat. "Jika akhbar ini diterbitkan, mereka selalunya akan melaporkan berita yang condong kepada pendirian politik yang dibawa hingga boleh menimbulkan bias."

Sementara itu, pensyarah di Jabatan Komunikasi Universiti Putra Malaysia (UPM), Syed Agil Alsagoff berkata, seharusnya kewujudan sesebuah akhbar ialah memenuhi tanggungjawab sosial kepada masyarakat. "Saya bimbang akhbar itu hanya memainkan sentimen politik dan bukan untuk memaparkan isu-isu semasa serta ilmu pengetahuan kepada pembaca, amat malang juga jika kewujudan akhbar baru itu hanya akan memecahbelahkan orang Melayu akibat manipulasi berita yang disiarkan. Petikan U.Malaysia

No comments:

Post a Comment