Pages

Wednesday, May 11, 2011

KRISTIAN AGAMA RASMI? REAKSI MESTI BIJAK, TANGANI DGN BIJAKSANA

PM MINTA RAKYAT BERTENANG
Datuk Seri Najib Tun Razak meminta rakyat bertenang berhubung dakwaan wujudnya usaha mahu menjadikan Kristian sebagai agama rasmi negara sehingga siasatan mengenainya selesai.
Katanya, dakwaan tersebut tidak akan memberi faedah kepada sesiapa pun, justeru mana-mana pihak sama ada pembangkang atau penyokong kerajaan tidak boleh dan tidak sepatutnya mengeksploitasi isu tersebut.
‘‘Saya tidak mahu membuat kesimpulan tanpa bukti, ia boleh menjadi api dalam sekam. Kalau tidak bendung, boleh jadi polarisasi yang amat serius’’
Perdana Menteri ditanya laporan mengenai pertemuan paderi dari seluruh negara di Pulau Pinang yang antara lain didakwa membawa agenda menjadikan Kristian agama rasmi Persekutuan. Laporan tersebut memetik laman blog http://bigdogdotcom.wordpress.com. menerusi entri bertajuk Making Christianity the official religion? dan blog Marahku di http://marahku.blogspot.com.
Perdana Menteri mengingatkan agama adalah perkara sensitif dan semua pihak mesti menjaga keadaan supaya tidak berlaku sesuatu yang boleh mencetuskan ketegangan. Perlembagaan menetapkan Islam agama rasmi, di samping itu, agama lain bebas dianuti.
Tegasnya, prinsip tersebut sangat penting dan dijadikan antara sendi utama pembentukan Malaysia, tidak boleh dipersoalkan. ‘‘Kalau ada sesiapa yang cuba gugat ketenteraman, kita tak akan benarkan perkara ini berlaku. Yang penting adalah keharmonian Malaysia.’’

APA REAKSI KITA ?
Orang Islam sering dikaitkan dengan keganasan. Mengapa ? Salah satu puncanya ialah, terlalu mudah melatah dengan provokasi. Sedangkan Islam adalah agama yang sangat mementingkan keilmuan dan kebijaksanaan, sangat mementingkan kredibiliti dan nilai kasih sayang.
Lalu soalnya, adakah kenyataan tersebut (1)benar dikeluarkan oleh sekumpulan yang (2)sedar bahawa Islam sebagai agama rasmi itu sudah termaktub dlm perlembagaan ?

Jika ia berita tidak benar, dan cuma manipulasi media, apakah implikasinya, dan apakah sikap atau reaksi yang seharusnya.
Jika benar ia telah secara sedar dilafazkan, apakah kelompok itu terlalu ‘tolol’ untuk tidak mengetahui status yang ada dalam perlembagaan? Justeru, kalau begitu, apakah hasrat mereka yang sebenarnya?
Syarat wajib dalam hukum persaingan ialah kita perlulah lebih bijak dari pesaing kita. Justeru apakah sebarang sikap dan reaksi yang telah dan akan diluahkan, menggambarkan ‘kebijaksanaan luarbiasa’ atau sekadar stereotaip dan klise kelemahan atau sikap negatif yang telah diwarisi sejak sekian lama ?
Tepuk dada Tanya hati....

No comments:

Post a Comment